Köpvillkor

1. Allmänna villkor
Chokladshopen tillämpar såväl Konsumentköpslagen som Distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste kund vara myndig, 18år, eller ha målsmans medgivande. Med kund avses en fysisk person.

2. Beställning
Beställning av Chokladshopens produkter kan göras via www.chokladshopen.se. Inkommande beställning besvaras med en skriftlig orderbekräftelse via mail. Beställning är bindande från Chokladshopens sida först efter att orderbekräftelse erhållits av kund. Chokladshopen förbehåller sig rätten att neka kund köp. Alla beställningar anses bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart. Om en vara restnoteras får du som kund beställa om din vara.

3. Priser
Alla priser anges inklusive svensk moms, för närvarande 12% på konfektyr och anges i svenska kronor. Chokladshopen reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över. Avgift för frakt tillkommer.

Vi har många produkter på sajten och i vissa enstaka och ovanliga fall kan ett pris bli felaktigt. Om du köpt en produkt till ett uppenbart felaktigt pris kommer vi att kontakta dig och vi förbehåller oss i dessa fall rätten att justera priset, samt debitera mellanskillnaden, alternativt låta dig ångra köpet samt få återbetalning. Vi reserverar oss även för tryckfel och felaktigheter i vår marknadsföring, nyhetsbrev och övrig extern kommunikation. I dessa kanaler gäller samma som för uppenbart felaktiga priser på sajten.

4. Tillgänglighet

Vi strävar alltid efter att våra lagersaldon ska vara korrekta, men det kan förekomma fall då lagersaldon ej stämmer. Har du kunnat beställa varor i antal som vi ej kan leverera inom utsatt tid kommer vi höra av oss till dig så du får möjlighet att invänta vara, beställa en annan vara eller bli krediterad för vara.

5. Produktinformation och bilder

Vi reserverar oss för att produktinformation som finns på hemsidan kan vara felaktig på grund av tryckfel, tekniska fel eller på grund av mänsklig faktor. Observera att produktbilder på hemsidan ibland kan skilja sig från verkligheten och inte alltid är en exakt återgivning av den riktiga produkten. Färger, material och utseende kan variera på grund av bildkvalitet och bildskärmsinställningar.

6. Betalning

Klarna Checkout

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning via bank.

För de flesta betalsätt, när du slutför ett köp via Klarna Checkout, träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har.

För fullständiga villkor angående Klarna Checkout, gå in på följande länk:
https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/67434/sv_se/checkout

Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08-120 120 10 Mån-Tors mellan 08.00 – 20.00, fredagar 08.00-18.00 och helger 10.00 – 17.00.

Faktura
Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta.

Kortbetalning
Vi accepterar Visa, Mastercard och American Express. Kortbetalningen sker via en krypterad koppling till Klarnas betalväxel. Med denna betalningsmetod är det möjligt med en alternativ leveransadress.

7. Leveranstid
Normal leveranstid är 2-3 arbetsdagar. Avvikelser kan förekomma. I sådana fall kontaktar vi kunden. Chokladshopen kan inte hållas ansvarig att leverera slutsåld eller utgången produkt. Fraktkostnaden syns alltid i varukorgen.

8. Leveransförsening
Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har dock rätt att häva köp vid omfattande leveransförsening. Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. Chokladshopen förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid leveransförsening. Viktigt! I sällsynta fall slarvar posten bort brev och paket. Dessa ersätter vi inte.


9. Fraktleverantör

För frakten via Postnord, träffar du och Postnord ett avtal för att få din order levererad.

För fullständiga villkor angående Postnords leveranser, gå in på följande länk:

https://postnord.se

Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Postnord på 0771-33 33 10 , alla vardagar mellan 8:00-19:00.

10. Fraktkostnad
Fri frakt på order över 500 kr. Order under 500 kr tillkommer 49 kr frakt för paket till ombud, 69 kr för hemleverans, eller 89 kr för företagspaket.

11. Garanti
Vi vill att alla våra kunder ska bli 100% nöjda med deras köp. Om ni inte är nöjd med varan kontakta oss.

12. Öppet Köp/Ångerrätt
Chokladshopen tillämpar Distansavtalslagen

Ångerrätt Livsmedel

Vid beställning av livsmedel gäller ingen ångerrätt. Se utdrag ur Distans och hemförsäljningslagen

Vid distansavtal och hemförsäljningsavtal har du inte någon ångerrätt om du köper livsmedel eller andra varor för ett hushålls löpande förbrukning – det kan till exempel vara hushållspapper, tvättmedel eller eldningsolja – under förutsättning att varorna levereras hem till dig eller till din arbetsplats och näringsidkaren normalt kör ut varorna i ett distributionssystem.

Öppet köp - Ej livsmedel

Öppet köp gäller endast på produkter som ej räknas som livsmedel. Öppet köp 14 dagar efter order mottagen. Produkten ska vara i oförändrad skick i originalförpackning med ev. tillbehör. Vid retur maila webshop@chokladshopen.com för returinformation. Returfrakt betalas av köparen. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelse!

Om du använder din ångerrätt kommer vi att återbetala kostnaden för vår standardfrakt, men inte eventuell mellanskillnad på grund av att du valt ett dyrare fraktalternativ än vår standardfrakt.


13. Outlösta paket
Om Du av någon anledning inte löser ut Ditt paket, får Du betala kostnaderna för frakt. Tänk på att liggetiden på Postnord har förkortats till 14 dagar! Outlösta paket debiteras en avgift, för närvarande 95:-. Avgiften debiteras i efterskott. Vid utebliven betalning vidarebefordras ovillkorligen kraven till inkassoservice. Inga undantag görs.


14. Personuppgifter
Chokladshopen är en del av Konfektyshopen Sverige AB (org.nr. 559376-1371) som är Personuppgiftsansvarig för de uppgifter som samlas in vid registrering eller köp på Chokladshopen. Konfektyrshopen Sverige AB ansvarar för att de personuppgifter som lämnas hanteras i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). Namn, kundnummer, personnummer (för vissa betalningsalternativ), adress, e-postadress, telefonnummer och köphistorik registreras i syfte att genomföra köpet, hantera din order, uppdatera kring status på din order och leverera beställd vara, samt uppfylla åtaganden i kundklubben och för garantier.


För att kunna leverera din order måste information om namn, adress, e-post och/eller telefonnummer delas med fraktbolaget, i detta fall Unifaun och PostNord.

Om du har valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas e-postadress med vår tjänsteleverantör. Din information delas för att vi ska kunna använda tjänsten och på så sätt hålla dig uppdaterad med erbjudanden och relevant information. Du kan alltid ändra ditt val i Mina sidor när du är inloggad eller genom att avsluta din prenumeration i länken längst ned i varje nyhetsbrev.

Konfektyrshopen Sverige AB lagrar dina uppgifter i 18 månader efter senaste interaktion, sedan anonymiseras all orderdata i vårt system. Det innebär att vi endast behåller uppgifter om transaktionen som inte kan kopplas till dig som person, detta för statistiska ändamål. Enligt Dataskyddsförordningen har du rätt att när som helst få ett utdrag av all information som vi har registrerat om dig, begära rättelse om uppgifterna är felaktiga eller att uppgifterna tas bort. Skicka ett e-postmeddelande till kundtjanst@chokladshopen.se med information om de uppgifter du önskar att vi ändrar eller raderar.




15. Reservation
Chokladshopen reserverar sig mot felaktigheter i innehåll och prislista på webbsidan.

16. Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare. Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.